Szele Tamás: Úttalan út

Magyarországon mindenki épített már valamit, és aki még nem, az fog. Sőt, még engedély nélkül is elég sokan húznak fel ezt-azt, aztán vagy fennmaradhat, vagy sem, de azért utat eddig csakis és kizárólag Mészáros Lőrincnek sikerült engedély nélkül építenie.

Most meg majd el kell bontsa. Foglalkoztam én már másfél hónapja is az érdi „fehér út” kérdésével, csak máshol, most azért veszem elő, mert látom a hírekben: verdikt született. De előbb lássuk, miről van szó.

Szóval, épült Érden egy út, jó négy és fél kilométer hosszú, ráadásul magáningatlanokon és természetvédelmi területen vezet keresztül, csak mintegy mély illegalitásban teszi ezt, ha nem is épp suba alatt (nehéz volna eltitkolni). Mindenesetre sem a létezéséről, sem az építéséről nem volt egy árva irat sem 2020 februárjában, mikor a Jövő Öko-Nemzedéke (JÖN) Alapítvány elkezdett érdeklődni a pár hónapja már ellenzéki vezetés alatt álló érdi önkormányzatnál az út mibenléte felől. A történetet az Átlátszó mutatja be részletesen, de nekünk is érdemes foglalkozni vele, ugyanis az öregapám sem hallott még olyat, ahová az eset fajult:

A Budaörsi Rendőrkapitányságon hulladékgazdálkodás rendje megsértésének bűntette miatt van folyamatban az eljárás, jelenleg ismeretlen tettes ellen.”

Ezt közölte a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság szóvivője még a nyomozás alatt az Átlátszóval. Mármost én meglepően sok cselekményt láttam már, melyeket mind ismeretlen tettes követett el, falbontásos betöréstől zseblopásig és sikkasztásig, de olyant még egyszer sem, hogy az ismeretlen tettes az éj homályában ne késeljen, mint régi dicsőségünk, hanem fondorlatosan, előre megfontolt szándékkal és bűnszövetségben utat építsen. Azt ismert tettesek szoktak, mert nagy és jó üzlet.

Szóval, tavaly februárban a korábban említett környezetvédő alapítvány jelzést kapott, miszerint Érd és Sóskút között illegális hulladéklerakás zajlik. Értesítették az önkormányzatot, az kiküldött pár embert, nézzék meg, hol vannak a szemétdombok – és az ellenőrök a legnagyobb megdöbbenésükre egy négy és fél kilométeres utat találtak. Ami semmiféle nyilvántartásban de még térképen sem szerepelt. Magántelkeken, sőt három kilométeren át a Natura2000 területen keresztül visz az út, a nyomvonala mentén hegyekben állnak az autóbontásból és építkezésből származó halmok, de egyre növekszik a fennsíkon lerakott kommunális szemét mennyisége is. Maga az útalap mintegy fél méter magas, körülbelül hat méter széles: nyugodtan mondhatjuk úgynevezett stabilizált földútnak, ugyanis köves földből készült, ami szemmel láthatóan tömörítve is van.

Jó, de hogy került oda?

Miután kizárták a földönkívüli beavatkozás lehetőségét, a köves föld eredetére hamar fény derült. Akkor már jó ideje folyt Érd Fenyves-Parkvárosban egy köznevelési centrum építése. Onnan termeltek ki mintegy 13 500 köbméter földet, abból épült az út. Az építkezést – itt érünk veszélyes vizekre – Mészáros Lőrinc gyermekeinek cége, a Fejér-B. Á. L. Zrt. végezte, illetve végeztette többek között a földmunkákkal megbízott Kontimer Kft.-vel. Tulajdonképpen nem egy, hanem két megbízást nyertek ők el, amiket eredetileg 8,1 milliárd forintra taksáltak, csak ebből valahogyan – kifürkészhetetlenek a magyar építőipar útjai, én mondom, feleim! – mégis 11,4 milliárd lett.

Ha annyi, hát annyi. A kitermelt földet – ami ebben az állapotában építési hulladéknak minősül – a sóskúti lerakóba kellett volna szállítani, de mivel oda nem vezetett egyenes és alkalmas út, csak kerülővel tehették.

Nincs út?

Nincs.

Mink van, de dögivel?

Földünk.

Mit építünk tehát?

Egy szép, egyenes földutat.

Utat építeni ugyanis még csak-csak lehetséges, ha van hozzá mindenünk, de engedély nélkül bizony tilos. Kértek, sőt állítólag kaptak is – a rendőrségi feljelentésben (mert az lett a dologból) Tetlák Örs alpolgármester idézte is a projektvezető egyik levelét, miszerint:

Az út és környéke korábban illegális hulladéklerakóként működött, és gépkocsival járhatatlan volt. Vállalkozónk az érdi (T. Mészáros András) és a sóskúti polgármesterrel (König Ferenccel) egyeztetett, és a megállapodásuk az lett, hogy az ott lévő hulladékot elszállítja a vállalkozó és az iskolából kitermelt köves földből utat készít a Fenyvesen keresztül Sóskút felé.”

A projektvezető azzal is nyomatékot adott a szavainak, hogy megküldte a földmunkákat végző cég, a Kontimer Kft. ügyvezetőjének nyilatkozatát, aki egyértelműen leszögezte: az ideiglenes utat az érdi és sóskúti önkormányzat hozzájárulásával építették meg.” (Átlátszó)

Nos, azt hinnénk, világos a helyzet, pedig nem az: ennek a megállapodásnak írásos nyoma nincsen. Semmiféle irattárban nem található, állítólag szóban került sor a hozzájárulásra. Az biztos, hogy a magánterületek tulajdonosaitól nem kértek engedélyt.

Így aztán nyomozás indult, aminek egyelőre az lett a vége, hogy építési engedély nélkül végzett útépítési tevékenység és engedély nélkül végzett út forgalomba helyezési tevékenysége miatt elmarasztalta a Pest Megyei Kormányhivatal Érdi Járási Hivatala a Fejér-B. Á. L. Zrt.-t és a Kontimer Kft.-t. Sőt:

A járási hivatal Fejér-B.Á.L. Zrt és a Kontimer Kft. egyetemleges felelősségét állapította meg és arra kötelezte őket, hogy 30 napon belül zárják le a forgalom elől az utat, 90 napon belül állítsák vissza az eredeti állapotot.” (24.hu)

Egyelőre, mondom, hiszen a környezetvédelmi és hulladékgazdálkodási nyomozás még tart, ugyanis az útnak nem az a baja, hogy van, hanem az, hogy egyrészt környezetvédelmi területre építették, másrészt pedig a megépülése elősegíti az illegális hulladéklerakást, de harmadrészt maga az út is építkezési hulladékból készült.

Nem féltem sem Mészáros Lőrincet, sem a családját, akármekkora is lesz a kiszabott bírság, a helyreállítási költség, csődbe nem mennek tőle, de eszembe jut, mire tanította az ifjúságot pár hónapja egy beszédben.

Ahhoz, hogy sikeresek legyetek, ahhoz kevés az ösztöndíj. Azért nagyon sokat kell tenni. Elsősorban dolgozni kell mindig, folyamatosan. Munka, munka, munka. Lesznek akadályok, lesznek sikertelenségek, lesznek sikerek, kisebb-nagyobb sikerek, de az igazi az, amikor eléritek a legnagyobb sikert az életetekbe. Valaki egyáltalán a bátortalansága miatt nem tud az életbe sikert elérni. Úgyhogy ne legyetek bátortalanok, bátorak legyetek! Szerencsésnek is kell lenni, illetve hát az nem rossz, ha az embernek van olyan társa, majd az életében vagy összejön egy olyan társ, akivel ezeket az akadályokat közösen tudják venni.”

És betartja. Dolgozik, annyira folyamatosan, hogy ott is, ahol nem kell, sőt, ott is, ahol kifejezetten tilos: tapasztal némi akadályokat, apróbb sikertelenségeket, de egyáltalán nem bátortalan.

Kifejezetten bátor.

Még jó, hogy van egy megbízható társa, akivel az akadályokat közösen tudják venni, és nem házastársra gondolok. Attól ugyanis válik.

Hanem üzlettársra. Csak attól ne akarjon válni, mert menten vége lesz, mint a botnak.

Hölgyeim és uraim, spektákulum, világ csodája: Mészáros Lőrinc életében először kudarcot vallott!

Illetve: az elmúlt tizenegy évben először, hogy pontosak legyünk.

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Szele Tamás: Csacsenerek aranya

Szele Tamás: Járványlovagok tornája